Igår tillsammas med ALMI hade vi seminariumet - Affärskultur I Olika Länder på Arken, Örnsköldsvik.
Att förstå landets affärskultur kan vara nyckeln till framgångsrika utlandsaffärer. Du har en ny potentiell affärspartner i ett land du aldrig varit tidigare. Vad vet du om landets affärskultur? En sak är säker – det kan skilja mycket från affärskulturen hemma.
Anna-Karin Byström från DC Consulting inledde dagen med föreläsning kring kommunikation och kulturförståelse. Jonas Vesterlund från Semantix pratade om vikten av att kommunicera på olika språk i text och hemsida.
Wenjun Ren pratade om henes erfarenheter av att flytta från kina till sverige, den största skillnaden mellan kina och sverige, hur ser ut en typisk kinesisk, och tips för att resa till kina för affärer.
Claudia Häggström kopplade till frågor som är centrala att känna till i kontakter med tyskland. Och sendan Jonas Carlsson från business sweden berättade om vad som krävs vid export.
Ca 20 deltagare lyssnade till föreläsningen. De är mest från små och medelstora företag som har en ambition att stärka sitt företag på sin hemmamarknad och på sikt växa internationellt.