Konstiga Svenskar 3 – Nej, jag tror på dig!

Mon, 24/03/2014 - 13:36 By wenjun

Min pojkvän och jag köpte en TV från Elgigantens butik förra år. TV kostade 3500 kr. Vi var jätte glad tills min pojkvän såg att priset på samma TV var bara 2450 kr på Elgigantens webshop. 1050 kr var ganska mycket pengar. Det är säker att vi ville få pengarna tillbaka.

 

Men hur? Jo, in Kina samhället är byggt på NO-TRUST nuförtiden. Det blir så jävla svårt att få sådana pengar tillbaka om butiken inte har gjort fel. Det var kundens problem att inte kolla på internet först. Men det var 1050 kr, måste vi prova.

 

Innan vi åkte till butiken igen, min pojkvän ville att jag byter mina barnsliga crocs skor med Hallo Kitty till något för vuxen. Annars vi skulle se svaga ut när vi kämpar med kundtjänst på butiken, trodde han. Och han ville att jag pratar med kundtjänst därför att jag kan svenska. OK, sade jag och bytte mina skor.

 

Vi gick in butiken med allvarliga ansikten. Jag pradade med kundtjänst om situationen.

- ”vad är skillnaden på priserna”, frågade han mig.

- ”Runt 1000 kr” sade jag. Jag trode att han skulle kolla på priserna själv.

- ”OK, jag ringer till kassa, ni bara gå dit och få pengar tillbaka", men gjord han ingenting innan han sade så till mig.

- ”VAAAAAAAAA? Ska du inte kolla på priserna?", är du galen menade jag.

- ”Nej, jag tror på dig”, sade han.

Jag blev så rörd djupt i mitt hjärta. Detta är samhället vill jag leva i, där människor litar på varandra. Livet blir så lätt och fint. 

Men nu även i sverige, mer och mer stöld och bedrägeri hörs runt omkring oss. Hur ska vi göra för att inte förlora förtroendet för samhället?

 

Comments

Submitted by Carina Strandberg on

Jag blir glad att att ni blev betrodda och att ni fick pengarna tillbaka. Skulle dock gissa att personen i kundtjänst hade bättre koll på priserna än han visade. Men visst är vi svenskar generellt lite naiva vad det gäller att lite på andra människor, eller? ;)

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.